duminică, 30 noiembrie 2014

Superstiţii


Se spune despre noaptea dintre 29 şi 30 noiembrie că ordinea cosmică este răsturnată şi lumea celor vii se întrepătrunde cu lumea spiritelor. Numită şi „Noaptea Strigoilor”, noaptea premergătoare zilei de 30 noiembrie a dat numeroase superstiţii care au devenit apoi obiceiuri. 
"Există superstiţia că în această noapte lupul îşi poate îndoi gâtul să-şi vadă coada, devine mai sprinten şi prada nu-i mai poate scapă, ... Ziua de 30 era denumită Ziua Lupului sau Godinetul şchiop şi multe din practicile ajunului acestei zile şi din ziua respectivă se leagă de lupi. Dacii venerau Lupul, avându-l ca simbol pe steagul lor de luptă, sărbătorindu-l în ajun şi în ziua respectivă.
Tot de această noapte sunt legate credinţe populară potrivit cărora spiritele morţilor ar ieşi din cimitire şi ar „poci oamenii, le-ar suge sângele, ar lega potenţa bărbaţilor şi a taurilorşi ar fura sporul vitelor”.
În ajun şi în Ziua de Sfântul Andrei este interzis să se lucreze în casă sau în gospodărie. Se spune că Sântul Andrei împarte lupilor prada pentru iarna ce vine. Superstiţiile spun că nu este bine să mături, tot din cauza lupilor, nici să dai gunoiul afară din casă, să nu dai cu împrumut nimic şi nici măcar să nu dai de pomană. Cine lucrează de Sfântul Andrei se îmbolnăveşte de Ignat.
Tot astăzi se fac prevestiri meteo: dacă este senin şi lună plină, iarna va fi cu moină. Dacă noaptea este întunecată, vom avea parte de o iarnă grea...
Dacă se pune o crenguţă de măr în apă acum şi până la Sf. Vasile înfloreşte, va fi un an nou roditor...
Fetele îşi puneau sub pernă a unui fir de busuioc sfinţit, şi îşi visează «ursitul»”...
Un ritual specific Maramureşului şi unic în ţară spune că fetele nemăritate ţin ajun, adică nu mănâncă nimic în această zi, iar seara mănâncă o cocă frământată cu multă sare, urmând ca în vis ursitul să le aducă apă, pentru a le potoli setea. Această superstiţie era păstrată cu sfinţenie şi de mamele fetelor de măritat care puteau ţine post în locul lor", spune Janeta Ciocan, muzeograf la Muzeul de Etnografie şi Artă Populară din Baia Mare.
Credeţi sau în ele, România este deţinătoare unei bogăţii de credinţe populare.  :) 
La mulţi ani Andrei! La mulţi ani Andreea!

6 comentarii:

  1. La multi ani Andreelor si Andreilor!
    frumoasa trecere in revista a obiceiurilor si credintelor populare. In superstitii nu cred, însa doua le respect cu strictenie :)) nu pun geanta pe jos si nu arunc gunoiul dupa ce s-a înserat :))) Asa mi-a zis bunica si asa am invatat ;)) Bogata nu sunt dar macar sa nu saracesc :))
    O duminica placuta! :-*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) eu nu le respect nici măcar pe acestea.
      Săptămână frumoasă!

      Ștergere
  2. Din toate superstitiile eu aleg ce-mi convine.Adica nu lucrez,nu dau cu imprumut,nu dau pomana,cu toate ca era gata,gata azi sa dau.Mai cred in prevestirile meteo si altele care le-am verificat in ani.Ieri trebuia sa punem grau la incoltit,dar nu prea stau acasa si nu avrea rost.O cunostinta imi zicea ca ea dadea cu usturoi pe la ferestre si usi,sa fuga strigoii.Deci, o parte din traditii de pastreaza,chiar daca nu recunostem toti. O seara buna!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu nu lucrez pentru că e sărbătoare, nu pentru că mi-ar fi frică de lup! :))
      Nici eu nu am pus grâu la încolţit.
      Anul trecut am pus o crenguţă în apă şi a înflorit! Iar 2014 chiar a fost un an rodnic :)
      O zi frumoasă! La mulţi ani!

      Ștergere
  3. Asa este,suntem o tara bogata in superstitii, probabil acesta e si farmecul nostru.Pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E frumos atâta timp cât acestea nu ajung să ne tulbure mintea, zic.
      O zi minunată! La mulţi ani!

      Ștergere